Optagelse fra starten af 3. klasse

For at blive optaget i folkeskolen på Sankt Annæ Gymnasium skal man bestå en optagelsesprøve. Man kan gå op til sangprøven, når man går i 2. klasse, og hvert efterår udsendes informationsmateriale om Sangskolen til alle børn i 2. klasse i Københavns Kommune.

Optagelse i 3. klasse sker normalt efter indstilling fra den lokale folkeskole i Københavns Kommune. Det er dog også muligt selv at tilmelde sig optagelsesprøven.

Hvem kan tilmelde sig

Alle børn i 2. klasse uanset bopælskommune med interesse for sang har mulighed for at blive elev på Sankt Annæ Gymnasium.

Besøgsdag

Vi afholder besøgsdag mandag den 13. november 2023 kl. 16.00 – 18.00.

Invitation til besøgsdag

Tilmelding til optagelsesprøve

For at komme til optagelsesprøve skal barnet tilmeldes af en forælder eller lærer.

Barnet tilmeldes her:

Forældretilmelding med MitID

Lærertilmelding med Medarbejder Login (NB: tryk tillad ved pop-up vindue)

Se vejledning til lærertilmelding ved at klikke her.

Hvis I oplever problemer ved tilmelding, skal I sende en mail til sekretær Lene Weber på hh0w@kk.dk, hvor I bedes oplyse elevens fulde navn. Så sørger vi for tilmelding.

Tilmeldingsfrist

Vi har stadig mulighed for at give et antal drenge i 2.klasse en chance mere for at søge ind hos os i 3. klasse til august.

Hvis I missede chancen i januar, kan I stadig at tilmelde jer en sangprøve. Fristen er onsdag den 28. februar. Sangprøven finder sted ugen efter i uge 10. I vil modtage en indkaldelse i e-Boks.

For mere information – se vores invitationsfolder.

Sangprøven

Optagelsesprøven består af en sangprøve. Sangprøven starter med, at børnene i hold synger nogle stemmeøvelser, efterligner nogle melodistumper og klapper nogle rytmer.

På holdet synger man også første og andet vers af:

• I Østen stiger solen op
  • Et barn er født i Betlehem
  • Jeg ved en lærkerede.

Derefter går børnene med hver sin sanglærer til den individuelle sangprøve, alt imens skolen byder de voksne ledsagere på en kop kaffe eller te.

Ved den individuelle prøve skal alle børn:

• synge første og andet vers af en dansk sang, f.eks. I Østen stiger solen op, Et barn er født i Betlehem eller Jeg ved en lærkerede
  • efterligne rytmer og melodistumper

Normalt vil en lærer fra den lokale folkeskole følge børnene til og fra optagelsesprøven, men forældre er også velkomne.

Halslægeundersøgelse

Halslægeundersøgelsen foretages af overlæge Andreas Jørkov i skolens halslægeklinik en weekend i februar/marts og varer ca. 10 minutter per barn. Forældre er med.

Se videoer fra optagelsesprøven

Vi har på Sankt Annæ lavet små film, der kan give et indblik i optagelsesprøven, hvordan det er at starte på skolen, og det liv man bliver en del af.

I Østen stiger solen op:

Jeg ved en lærkerede:

Et barn er født i Bethlehem:

Optagelsesprøve med Johan:

Optagelsesprøve med Lisa:

Sidst opdateret 5. februar 2024

Bliv en del af vores online fællesskab!

Følg os på vores sociale medier for at holde dig opdateret med vores spændende aktiviteter, begivenheder og de seneste nyheder.
Klik på profilerne herunder og vær med i vores digitale rejse i skolens hverdag.

Sankt Annæ Gymnasium

Gymnasiet